Czy znieczulenie u dentysty boli?

czy-znieczulenie-u-dentysty-boli

Wybór znieczulenia jest dla wielu pacjentów odwiedzających dentystę najlepszym rozwiązaniem, a nawet jedynym umożliwiającym swobodny udział w wizycie. Wbrew pozorom samo zaaplikowanie znieczulenia nie powoduje większego dyskomfortu, ani tym bardziej nie wiąże się z intensywnymi doznaniami bólu. W porównaniu do odczuć generowanych w czasie np. leczenia kanałowego, przyjęcie zastrzyku ze znieczuleniem jest bez porównania łagodniejsze.

Ból przy znieczulenie – ile trwa i czy jest intensywny?

Przyjęcie zastrzyku ze znieczuleniem powoduje ból, jednak jest on krótkotrwały i najczęściej trwa dokładnie tyle, co samo przeprowadzenie nakłucia. Ból może utrzymywać się przez 4-5 sekund, a w niektórych przypadkach – gdy miejsce nakłucia jest trudno dostępne i wymaga większej manipulacji ze strony dentysty – nawet dłużej. Moment, w którym lekarz wyciąga igłę z tkanek dziąsła, jest momentem, w którym doznanie bólu powinno zmaleć lub ustać.

Znieczulenie miejscowe – kiedy jest przyjmowane?

Najczęściej stosuje się je w czasie przeprowadzania poważnych zabiegów w strukturze zębów lub dziąseł. Przykładowo leczenie kanałowe jest niemal zawsze realizowane przy wykorzystaniu znieczulenia miejscowego. To samo dotyczy usuwania zębów, które jest dość wymagającym zabiegiem stomatologicznym i może potencjalnie generować dość intensywne odczucia.

Zadaniem znieczulenia miejscowego jest zablokowanie nerwów w bezpośredniej okolicy miejsca poddawanego leczeniu. Dzięki temu wszelkie doznania w tym obszarze będą zredukowane do minimum, lub nawet całkowicie wyeliminowane – nie tylko doznania bólu, ale także ucisku, dyskomfortu, dotyku i wszelkie inne.

Znieczulenie ogólne – alternatywa dla znieczulenia miejscowego

Ten rodzaj znieczulenia jest stosunkowo rzadko wykorzystywany w pracy dentysty, gdyż wymaga dostępu do specjalistycznego sprzętu oraz prowadzenia nieustannego nadzoru specjalisty anestezjologa. Gdy dochodzi do jego wykorzystania, najczęściej ma to miejsce w czasie poważnych operacji i zabiegów chirurgicznych.

Znieczulenie miejscowe – jak jest podawane?

Dentysta rozpoczyna od oceny stanu pacjenta i na tej podstawie dobiera właściwe znieczulenie. Do wyboru ma znieczulenie typu nasiękowego oraz komputerowego. Pierwsze zapewnia oddziaływanie na konkretnym, ograniczonym obszarze. Rozwiązanie komputerowe jest bardziej precyzyjne pod kątem dawkowania, wymaga jednak zastosowania specjalnego sprzętu kontrolującego tempo aplikacji środka.

Kluczowym etapem podawania znieczulenia jest wkłucie igły w wybrany obszar jamy ustnej. Za jej pomocą zaaplikowany zostaje środek znieczulający. Niekiedy też bezpośrednio przed wykonaniem nakłucia aplikuje się spraye lub żele zawierające odpowiednie środki znieczulające, które złagodzą uczucie ukłucia.

Jeśli dentysta odpowiednio dobierze środek znieczulający oraz precyzyjnie zaaplikuje go we właściwe miejsce – uzyskujemy pełną gwarancję, że wizyta przebiegnie spokojnie, bez niepokojących nieprzyjemnych odczuć.