Leczenie kanałowe zęba – kiedy jest potrzebne?

przegląd dentystyczny zębów

Leczenie kanałowe nikomu nie kojarzy się dobrze. Nie tylko jest to proces żmudny, często wymagający kilku wizyt, jednak czasem stanowi jedyną metodę zachowania uszkodzonego zęba. Chcąc uniknąć leczenia endodontycznego warto wykonywać systematyczne wizyty w gabinecie stomatologicznym lub udać się do dentysty już po zaobserwowaniu pierwszych objawów ze strony jamy ustnej. Na czym polega leczenie kanałowe i kiedy jest potrzebne?

Czym jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe, zwane także endodontycznym to metoda nieodwracalnego leczenia zapalenia miazgi zęba, do którego dochodzi w wyniku długotrwałej nieleczonej próchnicy, braku odpowiedniej higieny lub w przypadku urazów zęba.

Jakie objawy prowadzą do leczenia kanałowego?

schemat leczenia kanałowegoWiele osób ignoruje pierwsze objawy, świadczące o stanie zapalnym w okolicy zęba. Gdy ból nie jest zbyt silny, często, w obawie przed leczeniem stomatologicznym, zażywamy tabletkę przeciwbólową i normalnie funkcjonujemy. Pierwszym objawem rozwijającej się próchnicy jest ból zęba, pojawiający się np. przy podmuchach zimnego powietrza lub podczas picia zimnych napojów. Jeżeli na tym etapie udamy się do stomatologa, w większości przypadków ząb będzie jeszcze do odratowania bez konieczności wykonania leczenia endodontycznego.

Niestety często zdarza się, że nie mamy czasu lub przekładamy wizytę u dentysty, a stan zapalny się rozwija. Kiedy ból zaczyna pojawiać się częściej, podczas nagryzania nawet miękkich pokarmów, płukania zębów wodą czy też niezależnie od spożywania posiłków i płynów, świadczy to o postępującym problemie. Nieodwracalnemu zapaleniu miazgi zęba często towarzyszy ból głowy, nieprzyjemny zapach z ust, czasem gorączka. Takie symptomy powinny skłonić nas do pilnej wizyty u stomatologa, który podejmie odpowiednie leczenie.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Profesjonalna diagnostyka odbywa się na podstawie zdjęcia rentgenowskiego zleconego przez lekarza. Taki obraz pozwala dentyście ocenić stopień zaawansowania choroby oraz położenie kanałów zęba, co ułatwi mu zaproponowanie odpowiedniego sposobu leczenia.

Po dokładnym zapoznaniu się ze zdjęciem lekarz przechodzi do leczenia. Za pomocą profesjonalnego sprzętu dentysta otwiera ząb i usuwa obumarłą tkankę, dbając o prawidłową dezynfekcję zakażonego miejsca. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym, aby zapewnić pacjentowi jak najwyższy komfort.

Czasem leczenie kanałowe trzeba rozłożyć na kilka wizyt. Jest to uzależnione między innymi od lokalizacji i rodzaju zęba, ilości kanałów, które trzeba wyczyścić oraz tego, czy stan zapalny przeniósł się na okoliczne tkanki.

Nowoczesna metoda endodoncj

Gabinety stomatologiczne wyposażone w nowoczesny sprzęt, oferują leczenie kanałowe pod mikroskopem. Specjalista, który ma do dyspozycji mikroskop stomatologiczny, może dostrzec każdą zmianę z najwyższą precyzją. Leczenie endodontyczne z wykorzystaniem takiego sprzętu jest dużo dokładniejsze i zazwyczaj ułatwia usunięcie całej zakażonej miazgi za jednym razem, co sprawia, że w przyszłości nie będzie potrzebne powtórne leczenie kanałowe.