Na czym polega leczenie kanałowe pod mikroskopem?

Endodoncja, czyli leczenie kanałowe, to jedna z metod wykorzystywanych w stomatologii. Do przeprowadzenia takiego zabiegu kwalifikują się zęby, których miazga została całkowicie uszkodzona. Najnowocześniejszą techniką jest leczenie kanałowe pod mikroskopem, które wspiera tradycyjne procedury stomatologiczne. Na czym polega taki zabieg i co warto o nim wiedzieć?

Ile kanałów mają zęby?

Uszkodzona miazga zębowa może dawać znaczne dolegliwości bólowe lub przebiegać całkowicie bezobjawowo. Z tego powodu decyzję o metodzie i przebiegu leczenia endodontycznego podejmuje lekarz na podstawie diagnostyki. Należy również wziąć pod uwagę to, że liczba korzeni zależy od rodzaju zęba, ale liczba kanałów może być różna. Ma to duże znaczenie dla planowania przebiegu leczenia. Uśredniając, w poszczególnych zębach może występować:

• jeden kanał – jedynki, dwójki, trójki i czwórki,
  • dwa kanały – czwórki i piątki,
  • trzy – cztery kanały – szóstki, siódemki i ósemki.

Liczba kanałów ma znaczący wpływ na stopień skomplikowania leczenia. Z tego powodu coraz częściej wykorzystuje się do tego mikroskop, gdyż pozwala to na skuteczniejsze i bardziej precyzyjne leczenie nawet trudnych przypadków.

CZYM JEST LECZENIE KANAŁOWE POD MIKROSKOPEM?

W stomatologii tradycyjne metody leczenia są coraz częściej wspierane przez nowoczesne technologie. Użycie mikroskopu do opracowania kanału daje skuteczniejsze i bezpieczniejsza rezultaty dla pacjenta. Kanały często mają nierównomierny kształt i są trudno dostępne, co w wielu przypadkach wiązałoby się z koniecznością ekstrakcji zęba. Mikroskop rozwiązuje ten problem, gdyż dzięki wielokrotnemu powiększeniu obrazu, stomatolog jest w stanie precyzyjnie oczyścić kanały. Odbywa się to bez ryzyka pojawienia się infekcji czy pozostawienia niedokładnie usuniętych wiązek nerwowych. Zasadniczo leczenie endodontyczne przy użyciu mikroskopu nie różni się od tradycyjnych metod. Stomatolog tak samo musi usunąć korzenie, oczyścić i zabudować kanały, jednak jest w stanie zrobić to dokładniej, minimalizując ryzyko powikłań.

JAK DŁUGO TRWA LECZENIE KANAŁOWE POD MIKROSKOPEM?

Czas leczenia uzależniony jest od indywidualnego przypadku pacjenta. Zazwyczaj ogranicza się do jeden wizyty, jednak w trudniejszych przypadkach, może wymagać nawet 2-3 spotkań ze stomatologiem. Leczenie kanałowe pod mikroskopem daje możliwość dostania się nawet do trudno umiejscowionych, perforowanych kanałów o znacznych anomaliach w budowie. Dzięki temu daje większą pewność co do skuteczności leczenia i może ograniczyć czas potrzebny na całą procedurę. Umożliwia to wyleczenie skomplikowanych przypadków nawet podczas jednej wizyty i uniknięcie konieczności ekstrakcji zęba.