Bemowodental

Regulamin

INFORMACJA O PRAWACH PACJENTA I PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

1.       Niniejszym pragniemy poinformować, że przetwarzamy Pana/Pani dane osobowe. Administratorem Danych Osobowych jest :BemowoDental Clinic Emilia Mroczkowska – Łabęcka ul. Batalionów Chłopskich 74/5 01-308 Warszawa .

2.      W celu udzielania świadczeń leczniczych na podstawie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. poz. 2069) oraz ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.), będziemy przetwarzać Pana / Pani dane osobowe z następujących kategorii:

a. Podstawowe dane identyfikacyjne: imię i nazwisko, data urodzenia, oznaczenie płci, PESEL, adres zamieszkania, telefon, e-mail;

b. Dane dotyczące zdrowia (diagnostyka oraz leczenie, w tym zdjęcia fotograficzne i RTG);

3. Pana/Pani dane możemy udostępnić następującym kategoriom podmiotów:

a. księgowym – w zakresie  wystawianych dokumentów księgowych

b. laboratoriom protetycznym- w zakresie wykonania prac protetycznych

c. serwisom technicznym- w zakresie planowanych serwisów sprzętu i urządzeń oraz usuwania awarii

4. Pana/Pani dane pozyskane w celu udzielania świadczeń leczniczych przechowujemy przez okres 20 lat.

5. Nagrania z monitoringu (wizyjnego) przechowywane są przez okres wskazany przez Kierownika placówki.

6.     Panu/Pani przysługują prawa wynikające z RODO:

    Uzyskania potwierdzenia czy przetwarzamy  Pana/Pani dane osobowe a jeżeli ma to miejsce do uzyskania dostępu do tych danych po weryfikacji tożsamości

    Prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, po weryfikacji tożsamości

    Do nieodpłatnej pierwszej kopii przetwarzanych danych, wydanie kolejnych kopii jest odpłatne,

    Przedłużeniu ponad jeden miesiąc terminu na rozpatrzenie żądania osoby

    O tym iż obiekt jest monitorowany i odbywa się monitoring wizyjny.

    O planowanej zmianie  celu przetwarzania , przy innym celu niż udzielanie świadczeń leczniczych

    Prawo do sprostowania ( poprawienia ) swoich danych

    Prawo Pacjenta do bycia zapomnianym nie znajduje zastosowania wobec danych osobowych przetwarzanych na podstawie art.9 ust.2 lit.h RODO w szczególności wobec przetwarzania danych w ramach dokumentacji medycznej przez cały wymagany okres archiwizacji zgodny z art. 29 ust.1 ustawy o prawach pacjenta w zw. Z art. 17 ust.3 lit.b RODO

    W  przypadku gdy dane przetwarzane są na podstawie zgody pacjenta , możecie Państwo zrealizować prawo do bycia zapomnianym w zakresie celu określonego w tej zgodzie.

    Prawo do ograniczenia przetwarzania danych nie ma zastosowania w odniesieniu do Pana/ Pani danych osobowych przetwarzanych w celach udzielania świadczeń medycznych w szczególności w ramach  dokumentacji medycznej możemy przetwarzać dane w dotychczasowym zakresie albowiem mogłoby to  istotnie utrudnić realizację  tego celu.

    Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych ; W każdej chwili może Pan/Pani cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, edukacyjnych, naukowych, reklamowych – o ile takiej zgody Pan/Pani nam udzielili pisemnie. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania , którego dokonaliśmy na podstawie Pana/Pani zgody przed wycofaniem.

    Udostępnienia dokumentacji medycznej  na zasadach określonych w art 26 i 27 ustawy z dnia 6 listo- pada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.).

    Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego ; Jeżeli Pan/ Pani uważa , że przetwarzamy Twoje dane osobowe niezgodnie z prawem, może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych

7.                        7.Panu/Pani przysługują prawa wynikające z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.):

a. prawo do świadczeń zdrowotnych:

odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;

do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń;

do zasięgnięcia opinii innego lekarza, pielęgniarki, położnej lub zwołania konsylium lekarskiego;

do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

b. prawo do informacji:

o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w tym żądania pełnej informacji;

o stanie zdrowia, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej;

w zakresie niezbędnym do wyrażenia zgody;

prawach pacjenta;

rodzaju i zakresie udzielanych przez dany podmiot świadczeń zdrowotnych.

c. prawo żądania nieudzielania przez lekarza informacji w zakresie wskazanym przez pacjenta;

d. prawo przedstawienia lekarzowi swojego zdania w zakresie otrzymanych informacji;

e. prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia;

f. prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych;

g. prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych;

h. prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta;

i. prawo do umierania w spokoju i godności;

j. prawo do świadczeń zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień w stanie terminalnym;

k. prawo dostępu do dokumentacji medycznej;

l. prawo pacjenta do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;

m. prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;

n. prawo do opieki duszpasterskiej;

o. prawo do przechowania rzeczy wartościowych w depozycie;

p. prawo wystąpienia do Rzecznika Praw Pacjenta.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

Ul. Młynarska 46

01-171 Warszawa

8. Wysokość opłaty za kopie dokumentacji określa ustawa z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 Nr 52 poz. 417):

podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce;

dokumentację medyczną udostępnia się pacjentowi lub upoważnionej przez niego osobie na podstawie pisemnego wniosku dostępnego w jednostce, ustnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej;

dokumentację medyczną udostępnia się również instytucjom i organom wskazanym w art. 26 ust. 3 ustawie z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 Nr 52 poz. 417);

pacjent lub upoważniona osoba określa we wniosku, w jakim zakresie prosi o udostępnienie dokumentacji:

wyłącznie do wglądu;

w postaci kserokopii;

w postaci odpisu;

w postaci uwierzytelnionej kserokopii;

przesłania na adres mailowy podany przez pacjenta pisemnie.

9. Pacjent lub upoważniona przez niego osoba określa, czy chce całość dokumentacji medycznej, czy jej część, wówczas określa, w jakim zakresie wnosi o udostępnienie dokumentacji medycznej;

10. Zgodnie z powyższym ustala się obowiązujące stawki opłaty: :

jedna strona wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej 12,47 zł.

jedna strona kopii dokumentacji medycznej 0,43 zł.

wydanie dokumentacji na nośniku 2,49 zł

11. Udostępnienie dokumentacji następuje bez zbędnej zwłoki;

12. Dokumentację medyczną udostępnia się do wglądu wyłącznie na terenie jednostki. Inne sposoby są indywidualnie rozpatrywane przez kierownika. Odebranie kopii, kserokopii, odpisów dokumentacji medycznej następuje osobiście przez pacjenta lub upoważnioną przez niego osobę w jednostce.

13. W podmiocie leczniczym prowadzona jest działalność lecznicza i udzielane są świadczenia lecznicze z zakresu stomatologii.


Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego

w placówce medycznej

1.  Niniejszy Regulamin ma na celu określenie:

a)   zasad i celu stosowania monitoringu wizyjnego w placówce medycznej;

b)   zasad zarządzania i obsługi systemu monitoringu wizyjnego;

c)   zasad bezpieczeństwa związanych z monitoringiem wizyjnym.

2.  Ilekroć w treści Regulaminu użyte zostały poniższe określenia, mają one następujące znaczenie:

a)   Regulamin – poniższy Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego,

b)   Placówka medyczna – podmiot wykonujący działalność leczniczą w rozumieniu art. 2 UDL,

c)   Kierownik placówki medycznej – osoba lub osoby uprawnione do kierowania podmiotem wykonującym działalność leczniczą w zależności od przyjętej formy prawnej jej funkcjonowania,

d)   Monitoring wizyjny – system zespolonych środków technicznych umożliwiający rejestrację obrazu w placówce medycznej, 

e)   ADO – Administrator Danych Osobowych w rozumieniu przepisów RODO,

f)    IOD – Inspektor Ochrony Danych w rozumieniu przepisów RODO,

g)   RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

h)   UDL – ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej,

i)    KP – ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

 

3.  Podstawę prawną dla niniejszego Regulaminu stanowią:

a)   art. 23a UDL,

b)   art. 222 KP,

c)   art. 6 ust. 1a, 1e lub 1f oraz art. 9 ust. 2h RODO,

4.  Celem stosowania monitoringu wizyjnego w placówce medycznej jest:

a)   zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym na terenie placówki medycznej, w tym w szczególności: pracownikom, współpracownikom, pacjentom, osobom towarzyszącym;

b)   zapewnienie ochrony mienia oraz niezbędnego bezpieczeństwa pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność lecznicza;

c)   wspomaganie nadzoru medycznego nad pacjentami, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy prawa.

5.  Monitoring wizyjny w placówce medycznej obejmuje pomieszczenia wewnętrzne.

6.  System monitoringu obejmuje pomieszczenia ogólnodostępne, a w odniesieniu do pomieszczeń, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, jeżeli jest to dopuszczalne na podstawie obowiązujących przepisów prawa. System monitoringu może obejmować pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne, jeżeli jest to konieczne w procesie leczenia pacjentów lub do zapewnienia im bezpieczeństwa.      

7.  Pomieszczenia objęte monitoring oznacza się znakiem graficznym lub słowno-graficznym kamery.

8.  Przy wejściu do budynku umieszcza się następującą informację: 

„Obiekt monitorowany. Monitoring prowadzony jest przez: BemowoDental Clinic ul. Batalionów Chłopskich 74/7 01-308 Warszawa  w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony osób i mienia. Monitoring obejmuje: wnętrze budynku: hol wejściowy, korytarz, pomieszczenia w których odbywa się przetwarzanie danych wymagające ciągłego monitorowania, punkt sterylizacji. Informacje dodatkowe dostępne są na stronie internetowej placówki https://bemowodental.pl/regulamin/

9.  System monitoringu wizyjnego w placówce medycznej obejmuje:

a)   kamery rozmieszczone wewnątrz budynków;

b)   urządzenia wraz z oprogramowaniem służące do rejestracji i podglądu obrazu z kamer, odtwarzania oraz kopiowania nagrań.

10. W placówce medycznej obowiązuje zakaz stosowania atrap kamer.

11. Rejestracji podlega wyłącznie obraz z kamer. Zakazana jest rejestracja dźwięku.

12. Monitoring funkcjonuje przez całą dobę. Decyzję o jego trwałym lub czasowym wyłączeniu może podjąć wyłącznie Kierownik placówki medycznej.

13. Dane z monitoringu obejmują:

a)   oznaczenie daty i godziny zarejestrowanego zdarzenia;

b)   wizerunek osób, których określone zachowanie zostało zarejestrowane na nagraniu.

14. Z wyjątkiem określonym w pkt 15 Regulaminu, Kierownik placówki medycznej określa czas przechowywania nagrań z monitoringu wizyjnego, uwzględniając możliwości techniczne posiadanego systemu, z zastrzeżeniem, iż czas ten nie może być dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania, a placówka medyczna każdorazowo dąży do maksymalnego skrócenia okresu przechowywania nagrań. Z upływem wyżej wymienionego okresu zarejestrowane nagrania podlegają obowiązkowemu zniszczeniu w sposób trwały. Dopuszczalne jest zniszczenie nagrań poprzez ich automatyczne nadpisanie.

15. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie obowiązujący przepisów prawa lub Kierownik placówki medycznej uzyskał informację, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin maksymalny określony w pkt 12 ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Informacja do Kierownika placówki medycznej winna mieć formę Wniosku o zabezpieczenie nagrania.

16. Wniosek o zabezpieczenie nagrania winien zawierać:

a)   dane wnioskodawcy;

b)   określenie daty, miejsca i przybliżonego czasu zdarzenia, którego dotyczy wniosek;

c)   opis zdarzenia;

d)   uzasadnienie wniosku, ze szczególnym uwzględnieniem celu wykorzystania nagrania, rodzaju postępowania, w którym przedmiotowe nagranie może być dowodem, określeniem przybliżonego czasu w jakim zostanie wszczęte postępowanie.

17. Kierownik placówki medycznej może żądać od wnioskodawcy dodatkowych informacji, które uzna za niezbędne dla potrzeb rozpatrzenia wniosku, a w przypadku jego pozytywnego zaopiniowania określenia czasu przechowania nagrania zdarzenia objętego wnioskiem. Udostępnienie zabezpieczonych nagrań może nastąpić wyłącznie na rzecz podmiotów i organów uprawnionych do ich otrzymania i przetwarzania zawartych w nich danych na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

18. W przypadku bezczynności wnioskodawcy lub organów właściwych do poprowadzenia postępowania objętego wnioskiem, w okresie przechowania nagrania, wskazanym przez Kierownika placówki medycznej, nagranie podlega trwałemu zniszczeniu. W sytuacji pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Kierownik placówki medycznej informuje wnioskodawcę o obowiązującej w powyższym zakresie procedurze.

19. Administrator Danych lub inna osoba upoważniona sporządza kopię nagrania z monitoringu wizyjnego za okres, którego dotyczy wniosek osoby zainteresowanej oraz oznacza ją w sposób trwały następującymi danymi:

a) numer porządkowy kopii;

b) okres, którego dotyczy nagranie;

c) źródło danych, np.: kamery na holu;

d) data wykonania kopii;

e) dane osoby, która sporządziła kopię.

20. Kopia nagrania podlega zaewidencjonowaniu w rejestrze kopii z monitoringu wizyjnego sporządzonym na wniosek osoby zainteresowanej. Rejestr zawiera następujące informacje:

a.    a) numer porządkowy kopii;

b.    b) okres, którego dotyczy nagranie;

c.     c)  źródło danych, np.: kamera nr……;

d.    d) data wykonania kopii;

e.    e) dane osoby, która sporządziła kopię;

f.      f)  podpis osoby, która sporządziła kopię;

g.    g) informacje o udostępnieniu lub zniszczeniu kopii

21. Nadzór nad systemem monitoringu wizyjnego w placówce medycznej sprawuje bezpośrednio Kierownik placówki medycznej lub upoważniona przez niego osoba.

22. Kierownik placówki medycznej lub upoważniona przez niego osoba dokonuje cyklicznej, nie rzadziej niż 1 raz do roku, weryfikacji legalności i celowości stosowania w placówce systemu monitoringu wizyjnego.

23. W przypadku, w którym Kierownik placówki medycznej wyznacza osobę upoważnioną do realizowania czynności, o których mowa w pkt 19 i 20 Regulaminu, osoba ta zobowiązana jest do składania w powyższym zakresie raportu na każde żądanie Kierownika podmiotu leczniczego, nie rzadziej niż 1 raz do roku.

24. Kierownik placówki medycznej lub upoważniona przez niego osoba uprawnione są do wyznaczenia osoby, do której obowiązków należeć będzie obsługa techniczna systemu monitoringu, w tym zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania systemu, usuwanie awarii oraz serwis. Powyższe zadania mogą być realizowane przez podmiot zewnętrzny, na podstawie stosownej umowy zawartej z placówką medyczną.

25. W związku z funkcjonowaniem systemu monitoringu wizyjnego, w placówce medycznej dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Kierownik placówki medycznej realizuje obowiązki ADO, którym jest placówka medyczna. Kierownik placówki medycznej uprawniony jest do wyznaczenia IOD, który realizuje swoje zadania zgodnie z art. 39 RODO.

26. ADO realizuje obowiązki ochrony danych osobowych w związku ze stosowanym systemem monitoringu wizyjnego poprzez:

a)   opracowane i wdrożone stosowanych procedur ochrony danych osobowych;

b)   umieszczenie czytelnych i widocznych informacji o stosowaniu monitoringu wizyjnego, w miejscach nim objętych;

c)   udostępnienie klauzuli informacyjnej dotyczącej monitoringu w sposób przyjęty w placówce medycznej;

d)   realizacja obowiązku zamieszczenia informacji o stosowaniu monitoringu wizyjnego na stronie internetowej placówki medycznej oraz w ramach Biuletynu Informacji Publicznej (jeżeli posiada), zgodnie z art. 24 ust. 2 UDL;

e)   wprowadzenie zapisów dotyczących stosowania monitoringu wizyjnego w regulaminie organizacyjnym placówki medycznej, 

27. W zakresie nieuregulowanym niniejszym Regulaminem decyzje podejmuje Kierownik placówki medycznej.

28. Wszelkie zmiany do Regulaminu wprowadzane są przez Kierownika placówki medycznej w sposób w niej przyjęty.

29. Zapisy niniejszego Regulaminu podlegają okresowej (nie rzadziej niż 1 raz w roku) weryfikacji przez Kierownika placówki medycznej. Weryfikacja obejmuje zgodność zasad wykorzystania monitoringu określonych w Regulaminie z obowiązującymi przepisami prawa za co odpowiedzialność ponosi Kierownik placówki medycznej.