Czy ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

Leczenie endodontyczne to zabieg, który w wielu przypadkach pozwala uniknąć ekstrakcji zęba. Pacjenci często obawiają się tej procedury, gdyż kojarzą ją z bólem nie tylko podczas oczyszczania kanałów, ale także po zakończeniu leczenia. Czy rzeczywiście nie ma możliwości, aby uniknąć dyskomfortu w trakcie zabiegu i czy ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

CZYM JEST LECZENIE KANAŁOWE?

Endodoncja to dziedzina stomatologii, która zajmuje się leczeniem miazgi zębowej. Polega to na całkowitym usunięciu korzeni chorego zęba, dokładnym oczyszczeniu kanałów oraz ich wypełnieniu. Każdy z tych etapów jest bardzo ważny i wymaga precyzji, dlatego stomatolodzy często korzystają z mikroskopu. Wskazaniem do leczenia endodontycznego jest:

• infekcja lub martwica miazg,
  • uraz lub złamanie zęba,
  • głęboko sięgająca próchnica,
  • poważne zmiany chorobowe zęba,
  • obumarcie zęba,
  • powstanie kieszonki dziąsłowej,
  • znaczne, niemożliwe do wyleczenia ubytku.

Pacjenci najczęściej zgłaszają się do gabinetu z powodu ostrych dolegliwości bólowych, które są najbardziej odczuwalnym sygnałem uszkodzenia miazgi. Czasami jednak przebiega to bezobjawowo, a decyzję o konieczności wdrożenia leczenia kanałowego podejmuje lekarz po przeprowadzeniu dokładnej diagnostyki.

CZY LECZENIE KANAŁOWE BOLI?

Endodoncja polega na usunięciu nerwów, co wiąże się z dużym dyskomfortem oraz ostrym bólem podczas wykonywania zabiegu. Na szczęście rozwój medycyny sprawił, że standardem jest już podawanie silnego znieczulenia. To całkowicie rozwiązuje problem bólu, gdyż rodzaj oraz ilość leku znieczulającego jest indywidualnie dobierana do każdego pacjenta. Czasami jednak nie jest to możliwe, ze względu na schorzenia i stan osoby poddawanej leczeniu. Dotyczy to w szczególności pacjentów z cukrzycą, astmą lub epilepsją, którzy dodatkowo zmagają się z ostrym stanem zapalnym przyzębia.

CZY ZĄB PO LECZENIU KANAŁOWYM BOLI?

Mogłoby się wydawać, że usunięcie nerwów, daje pewność, że ząb przestanie odczuwać jakiekolwiek bodźce bólowe. Bezpośrednio po zabiegu, kiedy znieczulenie przestanie działać, pacjenci mogą uskarżać się na ból. W większości przypadków zanika on po ok. 3 dniach, ale dyskomfort może utrzymywać się nawet do 3 tygodni. Dolegliwości bólowe mogą być spowodowane nadwrażliwością tkanek lub utrzymującym się stanem zapalnym przyzębia. Jeżeli jednak silny ból trwa nieprzerwanie przez kilka dni, należy zwrócić się na kontrolę do stomatologa. Może się bowiem okazać, że kanały zostały niedokładnie oczyszczone lub wypełnione, co spowodowało powstanie infekcji. Takie powikłania zdarzają się w przypadku skomplikowanego rozmieszczenia kanałów lub występujących anomalii w ich budowie. Z tego też powodu stosuje się leczenie kanałowe pod mikroskopem, które pozwala na większą precyzję przeprowadzanego zabiegu.